Website logoPrizmaru

De la 1 noiembrie, coletele de pe Temu, Joom și AliExpress vor fi taxate cu 20% TVA și o taxă de 12 lei

Guvernul și Parlamentul Moldovei au mai dat pieței încă o lună pentru ca firmele să-și configureze sistemele IT pentru colectarea automată a taxei prin Vamă.

29 septembrie, 12:01, Alexandru Cojocari
Cardboard shipping boxes placed on a computer keyboard representing online shopping.

De la 1 noiembrie, în Moldova ar trebui să intre în vigoare 20% TVA și o taxă de 12 lei pentru coletele comandate de pe platforme internaționale precum Temu, Joom și AliExpress. Termenul a fost amânat din nou cu o lună, pentru ca firmele să reușească să pregătească sistemele IT.

Ministra finanțelor, Victoria Belous, a spus că Guvernul Moldovei a propus inițial lansarea mecanismului de la 1 octombrie, dar după discuțiile cu mediul de afaceri în Parlamentul Moldovei s-a decis să i se mai dea pieței încă o lună. Potrivit ei, autoritățile vor ca taxa să fie colectată automat, fără acțiuni suplimentare pentru cumpărători.

Belous a explicat că firmele elaborează acum un program informatic care trebuie să-și conecteze sistemele cu Serviciul Vamal și, posibil, cu platformele internaționale. Tocmai printr-o astfel de integrare autoritățile mizează pe o calculare și transferare automată a taxei.

Deocamdată, în guvern rămân două variante de achitare a TVA. Acesta poate fi inclus direct în momentul cumpărării online sau cumpărătorul îl va plăti deja la primirea coletului.

„Vrem ca suma TVA să fie colectată în momentul efectuării achiziției. Dar asta rămâne la discreția operatorilor”, a spus Belous. Ea a adăugat că, la primirea coletului, taxa ar putea fi reținută și la punctul de eliberare.

Separat, ministra a amintit de taxa de 12 lei pentru fiecare colet. Acești bani vor merge pentru acoperirea parțială a cheltuielilor Serviciului Vamal, deși, potrivit Belous, nu vor acoperi întregul volum de costuri.

Autoritățile subliniază că pentru coletele cu valoarea de până la 150 de euro procesul de cumpărare trebuie să rămână neschimbat. Cetățenii nu vor trebui să completeze declarații sau să facă pași suplimentari la poștă, însă prețul final al mărfurilor va crește din cauza TVA-ului, care până acum, de fapt, nu era colectat la introducerea unor astfel de colete în Moldova.